Historia: 1965-1966

  • Historia ZKM
  • lata: 1965-1966

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm (1959-1989) - ciąg dalszy.
1965 r. (ZKM Chełm)
1 maja wprowadzono nowy rozkład jazdy. Wydłużono w nim z powrotem wieczorne godziny kursowania linii 1 i 2 do ok. 22-ej. Przywrócono linię 1 bis B lecz w zmienionej odsłonie (trasa: pl. PKWN - 22 Lipca - Przemysłowa - Fabryczna - Cementownia). Miała ona usprawni dowóz pracowników na odcinku z os. Dyrekcji do Cementowni. Niestety, potrzeby pasażerów przewyższały zdolności taborowe, o czym informowała lokalna prasa. Pojawiły się także skrócone wersje linii 2 oznaczone jako 2 bis z przystankiem początkowym przy Szpitalu. Z kolei linia 3 wybranymi kursami docierała z POKRÓWKI jedynie do pl. Kościuszki, a pozostałe (tzw. pełne) kursy do OKSZOWA za każdym razem zahaczały Hutę Mira na ul. Rampa Brzeska.
W tym roku (pod jego koniec) "naprostowano" także linię 5 - od pl. PKWN - Odrodzonego W.P. - Lubelska - w kierunku ul. Trubakowskiej. Szczegółowe trasy z tamtego okresu - TUTAJ.
Autobusy nadal jeździły brudne, były mocno wyeksploatowane, przepełnione do granic możliwości. Dość powiedzieć, że wprowadzono zasadę (i tak rzadko respektowaną) o zabieraniu z przystanków w pierwszej kolejności pasażerów z biletami miesięcznymi.
W zajezdni do dyspozycji ZKM było 17 autobusów (cały tabor zasilany benzyną), w tym średnio w ruchu w godzinach szczytu poruszało się ich 10. Niestety nie odnalazłem danych na temat nabytych lub zezłomowanych aut z tego okresu. Jednak w porównaniu do roku poprzedniego stan taboru pomniejszył się o 1 wóz. Załogę ZKM stanowiły 43 osoby, gdzie średnia płaca wyniosła 22.400 zł.
W tym roku wreszcie skutecznie oferta ZKM została poszerzona o organizowanie przewozów pracowniczych oraz wycieczek szkolnych (w poprzednim roku wprowadzenie tych usług skutecznie blokował brak sprawnego taboru). Tylko z tytułu wynajmu autokarów na wycieczki zakład uzyskał kwotę 290.000 zł, co i tak nie zapobiegło w bilansie stracie na poziomie 471.000 zł.
Z dostępnych sprawozdań wynika, że w latach 1961-1965 komunikacją miejską przewieziono ogółem 16.055.000 pasażerów.
aktualizacja: 28.09.2021 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu, wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP) oraz źródeł własnych.


Fotografia: Autobus SAN H-25 lub H-27 obok "Praktyczej Pani" (ul. Odrodzonego Wojska Polskiego), Sztandar Ludu 1965 r. (zbiory ChBP)

ilość
linii
długość linii*
(miasto / ogółem)
tabor:
zakup
tabor:
remonty
tabor:
złomowanie
tabor:
stan
ilość pasażerów
Wozokilometry
6(2) ? km - miasto(3)
34 km - ogółem(3, 4)
b.d. b.d. b.d. 17(4, 5) 4.362.000(5) 723.500(5)
(1) - gazeta "Sztandar Ludu" rocznik 1965 (zbiory ChBP),
(2) - oprócz linii 1, 2, 3, 4, 5 i 6 istniały linie tzw. "bisowe" (skrócone): 1 bis A (pl. Kościuszki - Cementownia), 1 bis B (pl. PKWN - Cementownia), 2 bis - (Krzyż. Wojsławickie - Szpital),
(3) - suma długość wszystkich tras to 54 km,
(4) - Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP),
(5) - APLOCh: Półroczne sprawozdania z komunikacji miejskiej za 1965 r.
* - długość ulic objętych siatką komunikacji miejskiej (nie liczono powtórnie dublujących się odcinków, na których kursowało wiele linii). Sumaryczna długość wszystkich linii - patrz (3).
1966 r. (ZKM Chełm)
8 stycznia ZKM uruchomiło linię 7 (trasa: Dworzec PKP - Świerczewskiego - pl. PKWN - Odrodzonego W.P. - Lubelska - Szpitalna - Rejowiecka - Krzyżówki Lubelskie). Było 5 kursów dziennie o godz. 6.35, 7.35, 12.35, 13.35 i 14.35 (odjazdy z Dworca PKP). Ze względu na remont ul. Kolejowej autobusy linii 1 kończyły swój bieg przez prawie pół roku u zbiegu ulic Przemysłowej i Fabrycznej, za to w okresie wakacji zdecydowano o przedłużeniu "jedynki" do lasu w Kumowej Dolinie (kursowały w godz. 10-19 co 30 min.). Linia 3 (7 kursów dziennie do Okszowa) też zmieniła swój bieg w II półroczu ze względu na remont innego odcinka ul. Kolejowej (trasa: ...pl. Stalingradzki - Młodowskie - Starościńska - Kolejowa - Okszowska...). Zresztą, remonty ulic powodowały ciągłe zmiany tras. W tym roku jedynie linia 2 nie zmieniła przez cały rok swojego przebiegu.
Z początkiem maja do służby wciągnięto 2 nowe autobusy marki SAN. W zajezdni stacjonowały już tylko pojazdy tej marki. Kadra ZKM liczyła na koniec roku 39 osób. Firma przynosiła coraz większe straty (791.000 zł). Koszty działalności (5.168.000 zł) nie pokrywały wpływów. Na taki stan rzeczy duży wpływ miały: bardzo szybka amortyzacja autobusów ze względu na tragiczny stan dróg, zbyt nisko skalkulowane ceny biletów oraz konieczność częstych napraw i podmian taboru. Dodatkowo 1.08.1966 nastąpiła podwyżka cen etyliny - tylko przez ten czynnik ZKM w ciągu 4 miesięcy zanotowało straty w wysokości 31.000 zł.
W mieście w tym roku pojawiły się nowe, oszklone wiaty (np. na ul. Odrodzonego W.P., ul. ZWM...). Źródła podają, że modernizowano też sam układ przystanków (przeniesiono przystanek znajdujący się obok kina letniego (dziś sklep Gama vis-a-vis UM) na Lubelską 64. Możliwe, że to w tym okresie zyskał obecną lokalizację przystanek przy obecnym pl. Gdańskim (dawniej Stalingradzkim) - bo wówczas modernizowano układ placu.
Jednak mimo tych inwestycji w dalszym ciągu plagę stanowił brak tabliczek z rozkładami.
Na koniec rzecz dzisiaj nie do pomyślenia. Często zdarzało się w autobusach spotkać palących pasażerów, konduktorów czy kierowców.(1)
aktualizacja: 4.03.2019 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu oraz wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP).


Fotografia: Autobus linii nr 1 na ul. Młodowskiej, na wysokości "Przedszkolanek", Sztandar Ludu styczeń 1966 r. (zbiory ChBP)

ilość
linii
długość linii*
(miasto / ogółem)
tabor:
zakup
tabor:
remonty
tabor:
złomowanie
tabor:
stan
ilość pasażerów
Wozokilometry
7(2) ? km - miasto(3)
34 km - ogółem(1, 3)
2(1) b.d b.d. 17(1) 1.407.000(4) - (30.04.1966)
1.769.000(4) - (31.05.1966)
4.390.000(4) - (31.12.1966)
760.000(4)
(1) - gazeta "Sztandar Ludu" rocznik 1966 (zbiory ChBP),
(2) - nie uwzględniając tzw. linii "bisowych",
(3) - suma długość wszystkich tras to 59 km,
(4) - APLOCh: Półroczne sprawozdania z komunikacji miejskiej za 1966 r.
* - długość ulic objętych siatką komunikacji miejskiej (nie liczono powtórnie dublujących się odcinków, na których kursowało wiele linii). Sumaryczna długość wszystkich linii - patrz (3).
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)