- Historia ZKM
- ⇨
- lata: 1985-1986
Historia komunikacji miejskiej
ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989tutaj: lata 1985-1986
W tekście występują odnośniki do źródeł oznaczone graficznie: oraz kolejnym numerem. Kliknięcie przeniesie cię na koniec strony, gdzie znajdziesz listę tych źródeł z możliwością podglądu lub pobrania.
Od 1 stycznia wprowadzono reorganizację cenników za przejazdy komunikacją. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ. Dotyczyła ona głównie tras podmiejskich (utworzono w tym obszarze 5 stref, zamiast trzech).
Sroga zima 1984-85 dała się nieźle we znaki. Przetrzebiła tabor komunikacji i "zamroziła" wiele inwestycji drogowych w mieście. Remonty na drogach (ul. Podgórze, 22 Lipca, Szpitalna, Wschodnia, Kolejowa - przy Zakładzie Karnym, rondo na Krzyżówkach Lubelskich) bardzo sie ślimaczyły. Terminy ich ukończenia ciągle przesuwano. Wprowadzało to chaos w kursowaniu komunikacji miejskiej i w związku z tym na sesjach MRN radni skarżyli się na bardzo nieregularne kursy linii 2, 3 i 6. 1
Ambitnie planowano ustawienie 15-tu nowych wiat przystankowych. Ich wykonanie zlecono firmie Mostostal. Miały pojawić się w Chełmie w IV kwartale roku. Jednak, jak zwykle bywało, terminu nie udało sie dotrzymać 2.
Światełko w tunelu na poprawę kondycji ZKM zaświeciło się w maju, kiedy do zajezdni dotarły pierwsze nowoczesne Jelcze PR-110. Był to niewątpliwy skok technologiczny w porównaniu z dotychczasowym taborem. Autobusy dostarczono w dwóch partiach (3+1) i były bardzo miło przyjęte przez pasażerów. Jednocześnie były zmorą dla kierowców. Prowadzenie gabarytowo wiekszych pojazdów (bardziej zachodzących) na wąskich ulicach i ciasnych skrętach wymagało przyzwyczajenie.
W sumie w I półroczu roku ZKM wzbogaciło się tylko o te 4 pojazdy, a kasacji uległo 6 innych. Przewieziono w tym czasie ok. 9 mln pasażerów. 3
Do końca roku Chełm otrzymał jeszcze 10 Autosanów H9-35. Dzięki temu stan posiadania zwiekszył się do 74 szt. Nadal kursowały one na 33 liniach (chodzi o numerację) i przewiozły 18.142.000 pasażerów. W tym czasie suma długości ulic objętych komunikacją wynosiła 113 km 3, łączna długość linii to 283 km (z czego 93 poza miastem) 4
W dalszym ciągu brakowało wszystkiego do funkcjonowania komunikacji - była to zresztą bolączka ogólnopolska. Nie było pieniędzy, brakowało kierowców, a części zamienne podlegały regeneracji w zakładowych warsztatach, co zresztą skracało ich żywotność. 5
Budowa zajezdni przy ul. Hutniczej całkowicie wyhamowała. Inwestycja rozpoczęta jeszcze w 1983 r. doczekała sie jedynie niwelacji oraz uzbrojenia terenu i niemrawych początków budowy ogrodzenia placu.
Ciekawostką z tego okresu było zorganizowanie konsultacji społecznych w sprawie komunikacji miejskiej. Najpierw w dniach 15-16 kwietnia wykonano sondę telefoniczną, a w maju odbyło się spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie. Efektem tych działań było 57 wniosków do rozpatrzenia i realizacji. 6
Z innych dostępnych informacji: wykonano oświetlenie przy przystanku na ul. Wygon (zabiegali o to radni w poprzednim roku), udało się także uruchomić dodatkowe połączenia PKS-u z Chełma do Okuninki w dni wolne od pracy. Jezioro Białe było wtedy bardzo popularnym i obleganym ośrodkiem wypoczynkowych 7.
Pojawiły się też pierwsze informacje, że na szczeblu wojewódzkim rozpatrywano budowę nowego, wspólnego dla PKS i PKP dworca. Jako lokalizację wskazywano tereny pomiedzy wiaduktem a przystankiem kolejowym PKP Chełm Miasto. 7
21 lipca 1985 r. do naszego województwa dotarł pierszy pociąg elektryczny. Zakończono elektryfikację linii Lublin - Rejowiec. Na odcinku do Chełma i Dorohuska prace już trwały. 8
Dostawy nowych autobusów do ZKM Chełm opisywała regionalna prasa.
Fotografia: "Sztandar Ludu" z 27.05.1985 r. - autor: gaj (zbiory ChBP).
Numeracja linii |
Siatka połączeń * / suma długości linii |
TABOR: zakup |
TABOR: remonty |
TABOR: złomowanie |
TABOR: stan (koniec roku) |
Liczba pasażerów |
Wozokilometry |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-33 ** | ? km / 190 km (miasto) 113 km / 283 km (ogółem) 3, 4 |
4 szt. 3 (Jelcz PR-110) 10 szt. 4 (Autosan H9-35) |
b.d. | 6 szt. 3, 4 | 74 szt. 4 | (I półrocze) 18.142.000 4 (koniec roku) |
b.d. |
* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej, ** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13(?), 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1985). W ciągu roku nie uruchamiono nowych połączeń. Być może w tym okresie zawieszono kursowanie linii 13 (nie była uwzględniana na ówczesnych planach miasta). |
1
|
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: 2 wycinki dotyczące nieregularnego kursowania auyobusów. Sygnatura: do uzupełnienia |
2
|
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: 2 wycinki dotyczące ustawienia nowych wiat przystankowych. Sygnatura: do uzupełnienia |
3
|
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za I półrocze 1985 r.". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek o stanie ZKM w I-szym półroczu 1985 r. Sygnatura: do uzupełnienia |
4
|
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek o stanie ZKM na koniec roku 1985. Sygnatura: do uzupełnienia |
5
|
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za I półrocze 1985 r.". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek opisujący brak zaplecza technicznego oraz stan zaopatrzenia w części. Sygnatura: do uzupełnienia |
6
|
"Informacje o sposobie realizacji wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: 2 wycinki o konsultacjach społecznych w sprawie komunikacji miejskiej. Sygnatura: do uzupełnienia |
7
|
"Informacje o sposobie realizacji wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek informujący o nowych połączeniach PKS-u oraz rozpoczęciu prac nad utworzeniem wspólnego dworca PKP i PKS. Sygnatura: do uzupełnienia |
8
|
"Telefonogram od Dyrektora WDKP w Lublinie do Woj. Domu Kultury w Chełmie". Dokument dotyczył uroczystej sesji WRN i MRN w Chełmie w sprawie elektryfikacji linii kolejowej do Chełma. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek informujący o otwarciu dla ruchu odcinka Lublin - Rejowiec. Sygnatura: do uzupełnienia |
PLANY :
W latach 1986-1990 obowiazywał tzw. plan 5-letni. Oczywiście był on korygowany w okresie funkcjonowania wiele razy. Dość wspomnieć, że zakończenie budowy nowej zajezdni (jej pierwszy etap, co łączyło sie z wyprowadzeniem autobusów z ul. Wołyńskiej) miało się odbyć do końca 1987 r. Termin przekładano wiele razy, aż wypadł zupełnie z harmonogramu. Przewidywany termin ukończenia określono w końcu mgliście na lata 1990-1992.
Wsród radnych na sesjach MRN powracał też temat budowy drugiego wiaduktu nad torami (jako przedłużenie ul. Przemysłowej) oraz zapowiedź kontynuowania prac nad koncepcją wspólnego dworac PKP i PKS. 1
Zakładano ambitnie, że do 1990 r. komunikacja miejska bedzie obsługiwać 37 linii na trasach o łącznej długości 321 km. 2
REALIA :
Dla mieszkańców najbardziej uciążliwą sprawą okazały się podwyżki cen biletów. 1 kwietnia bilety 1-przejazdowe w strefie miejskiej zdrożały o 100%. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ. Kolejna korekta cen odbyła się 1 października. Dotyczyła jedynie cen w strefach podmiejskich. Tłumaczono ją koniecznością urealnienia opłat i dostosowania ich wysokości do cen w przewozach PKS-ami. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ.
W ciagu roku dokończono montaż 15 nowych wiat przystankowych (sprawa ciągnęła się od zeszłego roku). 3
Realizując wniosek z 1983 r. wydłużono w końcu trasy linii 11 i 19 do UNITRY (Cmentarza Komunalnego). Natomiast linia nr 26 miała być wzmocniona dodatkowymi kursami dopiero po oddaniu do użytku nowej zajezdni przy ul. Hutniczej. 4
W dalszym ciągu skarżono się na niepunktualność komunikacji, brud w autobusach, ich awaryjność. Zdarzało się, że pojazdy wyjeżdżały na trasy nawet bez tablic kierunkowych. Nadal brakowało części zamiennych i solidnego zaplecza technicznego. Sytuację ratowały nieco dostawy nowych autobusów. W ciagu pierwszych 8 miesięcy 1986 r. dostarczono ich do Chełma 10. W tym czasie kasacji uległo 6 najbardziej wyeksploatowanych jednostek. W zajezdni przy ul. Wołyńskiej stacjonowało wtedy 78 pojazdów. 5 Natomiast na koniec roku flota ZKM liczyła 75 autobusów, co pozwala przypuszczać, że w końcówce roku zezłomowano jeszcze 3 pojazdy. 6
Jeśli chodzi o zmiany na liniach autobusowych, sprawa nie jest do końca jasna. Pewne jest wydłużenie "dwudziestki" do Nowin oraz uruchomienie nowej linii szczytowej nr 36 na trasie Cementownia - Krzyżówki Lubelskie (jeżdziła praktycznie po trasie linii 1A - z czasem zastępując ją). 7 Z dostępnych źródeł można również wyczytać wzmiankę o linii nr 35 kursującej w tym okresie tylko na rannej zmianie. Wzmianka jest co prawda z poczętku roku 1987 ale odnosi się do "niedawno" powstałej linii.
Natomiast 1-go września 1986 r. doszło do uruchomienia linii nr 34. Miała ona zastąpić popularną "trójkę" na odcinku z Dworca PKP do Okszowa, co z kolei miało się przełożyć na jej punktualność. Przejazd Kowelski, przez który autobus musiał się "przedrzeć" w kierunku Okszowa był przez długie okresy zamykany, co powodowało znaczne opóźnienia na odcinku miejskim.
W jednym ze źródeł dowiadujemy się, że na koniec roku funkcjonowały na terenie miasta 34 linie komunikacyjne. 6, a ponieważ numeracja kończyła się na numerze 36, najprawdopodobniej więc nie kursowały w tym okresie linie 13 oraz 32 (nocna).
CIEKAWOSTKI :
Na koniec 1986 r. miasto liczyło 61.782 mieszkańców. W Chełmie w tym okresie było 194 taksówki osobowe, 26 bagażowych i 11 postojów. 8
Informacja z regionalnej prasy o uruchomieniu w Chełmie linii nr 34.
Fotografia: "Sztandar Ludu" z 8.09.1986 r. - autor: aba (zbiory ChBP).
Numeracja linii |
Siatka połączeń * / suma długości linii |
TABOR: zakup |
TABOR: remonty |
TABOR: złomowanie |
TABOR: stan (koniec roku) |
Liczba pasażerów |
Wozokilometry |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-36 ** | ? km / ? km (miasto) ? km / 320 km (ogółem) 6 |
10 szt. 5 (Jelcz M11) |
b.d. | (8 miesięcy) 3 szt. (koniec roku) |
(8 miesięcy) 75 szt. 6 (koniec roku) |
b.d. | |
* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej, ** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13(?), 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1986). W ciągu roku uruchomiano linie nr 34, 35 i 36. |
1
|
"Miejski plan społeczno-gospodarczy na lata 1986-1990". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek dotyczący potrzeby budowy drugiego wiaduktu w Chełmie. "Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek dotyczący kontynuacji prac nad wspólnym dworcem PKP i PKS. Sygnatura: do uzupełnienia |
2
|
"Miejski plan społeczno-gospodarczy na lata 1986-1990". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek dotyczący przewidywanego rozwoju ZKM. Sygnatura: do uzupełnienia |
3
|
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek o wykonaniu zadaszeń 15-tu przystanków. Sygnatura: do uzupełnienia |
4
|
"Informacje o sposobie realizacji wniosków zgłoszonych w tuku kampanii wyborczej do MRN oraz w kampanii wyborczej do Sejmu PRL". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek o liniach autobusowych nr 11, 19 i 26. Sygnatura: do uzupełnienia |
5
|
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek przedstawiajacy sytuację ZKM po 8 miesiącach 1986 r. Sygnatura: do uzupełnienia |
6
|
Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej. Tutaj: wycinek o stanie komunikacji w mieście na koniec roku 1986. Sygnatura: do uzupełnienia |
7
|
"Informacje o sposobie realizacji wniosków zgłoszonych w tuku kampanii wyborczej do MRN oraz w kampanii wyborczej do Sejmu PRL". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek o uruchomieniu linii nr 36. Sygnatura: do uzupełnienia |
8
|
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie. Tutaj: wycinek opisujący ilość taksówek w mieście. Sygnatura: do uzupełnienia |