Historia: 1985-1986

  • Historia ZKM
  • lata: 1985-1986
później  wcześniej

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989
tutaj: lata 1985-1986
Historia ZKM
1985
1985
Historia ZKM
1986
1986
1985 r. (ZKM Chełm)

W tekście występują odnośniki do źródeł oznaczone graficznie: oraz kolejnym numerem. Kliknięcie przeniesie cię na koniec strony, gdzie znajdziesz listę tych źródeł z możliwością podglądu lub pobrania.


Od 1 stycznia wprowadzono reorganizację cenników za przejazdy komunikacją. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ. Dotyczyła ona głównie tras podmiejskich (utworzono w tym obszarze 5 stref, zamiast trzech).

Sroga zima 1984-85 dała się nieźle we znaki. Przetrzebiła tabor komunikacji i "zamroziła" wiele inwestycji drogowych w mieście. Remonty na drogach (ul. Podgórze, 22 Lipca, Szpitalna, Wschodnia, Kolejowa - przy Zakładzie Karnym, rondo na Krzyżówkach Lubelskich) bardzo sie ślimaczyły. Terminy ich ukończenia ciągle przesuwano. Wprowadzało to chaos w kursowaniu komunikacji miejskiej i w związku z tym na sesjach MRN radni skarżyli się na bardzo nieregularne kursy linii 2, 3 i 6. 1

Ambitnie planowano ustawienie 15-tu nowych wiat przystankowych. Ich wykonanie zlecono firmie Mostostal. Miały pojawić się w Chełmie w IV kwartale roku. Jednak, jak zwykle bywało, terminu nie udało sie dotrzymać 2.

Światełko w tunelu na poprawę kondycji ZKM zaświeciło się w maju, kiedy do zajezdni dotarły pierwsze nowoczesne Jelcze PR-110. Był to niewątpliwy skok technologiczny w porównaniu z dotychczasowym taborem. Autobusy dostarczono w dwóch partiach (3+1) i były bardzo miło przyjęte przez pasażerów. Jednocześnie były zmorą dla kierowców. Prowadzenie gabarytowo wiekszych pojazdów (bardziej zachodzących) na wąskich ulicach i ciasnych skrętach wymagało przyzwyczajenie.

W sumie w I półroczu roku ZKM wzbogaciło się tylko o te 4 pojazdy, a kasacji uległo 6 innych. Przewieziono w tym czasie ok. 9 mln pasażerów. 3

Do końca roku Chełm otrzymał jeszcze 10 Autosanów H9-35. Dzięki temu stan posiadania zwiekszył się do 74 szt. Nadal kursowały one na 33 liniach (chodzi o numerację) i przewiozły 18.142.000 pasażerów. W tym czasie suma długości ulic objętych komunikacją wynosiła 113 km 3, łączna długość linii to 283 km (z czego 93 poza miastem) 4

W dalszym ciągu brakowało wszystkiego do funkcjonowania komunikacji - była to zresztą bolączka ogólnopolska. Nie było pieniędzy, brakowało kierowców, a części zamienne podlegały regeneracji w zakładowych warsztatach, co zresztą skracało ich żywotność. 5

Budowa zajezdni przy ul. Hutniczej całkowicie wyhamowała. Inwestycja rozpoczęta jeszcze w 1983 r. doczekała sie jedynie niwelacji oraz uzbrojenia terenu i niemrawych początków budowy ogrodzenia placu.

Ciekawostką z tego okresu było zorganizowanie konsultacji społecznych w sprawie komunikacji miejskiej. Najpierw w dniach 15-16 kwietnia wykonano sondę telefoniczną, a w maju odbyło się spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie. Efektem tych działań było 57 wniosków do rozpatrzenia i realizacji. 6

Z innych dostępnych informacji: wykonano oświetlenie przy przystanku na ul. Wygon (zabiegali o to radni w poprzednim roku), udało się także uruchomić dodatkowe połączenia PKS-u z Chełma do Okuninki w dni wolne od pracy. Jezioro Białe było wtedy bardzo popularnym i obleganym ośrodkiem wypoczynkowych 7.

Pojawiły się też pierwsze informacje, że na szczeblu wojewódzkim rozpatrywano budowę nowego, wspólnego dla PKS i PKP dworca. Jako lokalizację wskazywano tereny pomiedzy wiaduktem a przystankiem kolejowym PKP Chełm Miasto. 7

21 lipca 1985 r. do naszego województwa dotarł pierszy pociąg elektryczny. Zakończono elektryfikację linii Lublin - Rejowiec. Na odcinku do Chełma i Dorohuska prace już trwały. 8

Dostawy nowych autobusów do ZKM Chełm opisywała regionalna prasa.
Fotografia: "Sztandar Ludu" z 27.05.1985 r. - autor: gaj (zbiory ChBP).

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-33 ** ? km / 190 km (miasto)
113 km / 283 km (ogółem) 3, 4
4 szt. 3
(Jelcz PR-110)
10 szt. 4
(Autosan H9-35)
b.d. 6 szt. 3, 4 74 szt. 4 9.000.000 3
(I półrocze)
18.142.000 4
(koniec roku)
b.d.

* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,

** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13(?), 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1985). W ciągu roku nie uruchamiono nowych połączeń. Być może w tym okresie zawieszono kursowanie linii 13 (nie była uwzględniana na ówczesnych planach miasta).

ŹRÓDŁA DANYCH (także legenda do tabeli) :
1
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: 2 wycinki dotyczące nieregularnego kursowania auyobusów.
Sygnatura: do uzupełnienia
2
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: 2 wycinki dotyczące ustawienia nowych wiat przystankowych.
Sygnatura: do uzupełnienia
3
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za I półrocze 1985 r.". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek o stanie ZKM w I-szym półroczu 1985 r.
Sygnatura: do uzupełnienia
4
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek o stanie ZKM na koniec roku 1985.
Sygnatura: do uzupełnienia
5
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za I półrocze 1985 r.". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek opisujący brak zaplecza technicznego oraz stan zaopatrzenia w części.
Sygnatura: do uzupełnienia
6
"Informacje o sposobie realizacji wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: 2 wycinki o konsultacjach społecznych w sprawie komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
7
"Informacje o sposobie realizacji wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1985". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek informujący o nowych połączeniach PKS-u oraz rozpoczęciu prac nad utworzeniem wspólnego dworca PKP i PKS.
Sygnatura: do uzupełnienia
8
"Telefonogram od Dyrektora WDKP w Lublinie do Woj. Domu Kultury w Chełmie". Dokument dotyczył uroczystej sesji WRN i MRN w Chełmie w sprawie elektryfikacji linii kolejowej do Chełma. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek informujący o otwarciu dla ruchu odcinka Lublin - Rejowiec.
Sygnatura: do uzupełnienia
1986 r. (ZKM Chełm)

PLANY :

W latach 1986-1990 obowiazywał tzw. plan 5-letni. Oczywiście był on korygowany w okresie funkcjonowania wiele razy. Dość wspomnieć, że zakończenie budowy nowej zajezdni (jej pierwszy etap, co łączyło sie z wyprowadzeniem autobusów z ul. Wołyńskiej) miało się odbyć do końca 1987 r. Termin przekładano wiele razy, aż wypadł zupełnie z harmonogramu. Przewidywany termin ukończenia określono w końcu mgliście na lata 1990-1992.

Wsród radnych na sesjach MRN powracał też temat budowy drugiego wiaduktu nad torami (jako przedłużenie ul. Przemysłowej) oraz zapowiedź kontynuowania prac nad koncepcją wspólnego dworac PKP i PKS. 1

Zakładano ambitnie, że do 1990 r. komunikacja miejska bedzie obsługiwać 37 linii na trasach o łącznej długości 321 km. 2

REALIA :

Dla mieszkańców najbardziej uciążliwą sprawą okazały się podwyżki cen biletów. 1 kwietnia bilety 1-przejazdowe w strefie miejskiej zdrożały o 100%. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ. Kolejna korekta cen odbyła się 1 października. Dotyczyła jedynie cen w strefach podmiejskich. Tłumaczono ją koniecznością urealnienia opłat i dostosowania ich wysokości do cen w przewozach PKS-ami. Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ.

W ciagu roku dokończono montaż 15 nowych wiat przystankowych (sprawa ciągnęła się od zeszłego roku). 3

Realizując wniosek z 1983 r. wydłużono w końcu trasy linii 11 i 19 do UNITRY (Cmentarza Komunalnego). Natomiast linia nr 26 miała być wzmocniona dodatkowymi kursami dopiero po oddaniu do użytku nowej zajezdni przy ul. Hutniczej. 4

W dalszym ciągu skarżono się na niepunktualność komunikacji, brud w autobusach, ich awaryjność. Zdarzało się, że pojazdy wyjeżdżały na trasy nawet bez tablic kierunkowych. Nadal brakowało części zamiennych i solidnego zaplecza technicznego. Sytuację ratowały nieco dostawy nowych autobusów. W ciagu pierwszych 8 miesięcy 1986 r. dostarczono ich do Chełma 10. W tym czasie kasacji uległo 6 najbardziej wyeksploatowanych jednostek. W zajezdni przy ul. Wołyńskiej stacjonowało wtedy 78 pojazdów. 5 Natomiast na koniec roku flota ZKM liczyła 75 autobusów, co pozwala przypuszczać, że w końcówce roku zezłomowano jeszcze 3 pojazdy. 6

Jeśli chodzi o zmiany na liniach autobusowych, sprawa nie jest do końca jasna. Pewne jest wydłużenie "dwudziestki" do Nowin oraz uruchomienie nowej linii szczytowej nr 36 na trasie Cementownia - Krzyżówki Lubelskie (jeżdziła praktycznie po trasie linii 1A - z czasem zastępując ją). 7 Z dostępnych źródeł można również wyczytać wzmiankę o linii nr 35 kursującej w tym okresie tylko na rannej zmianie. Wzmianka jest co prawda z poczętku roku 1987 ale odnosi się do "niedawno" powstałej linii.

Natomiast 1-go września 1986 r. doszło do uruchomienia linii nr 34. Miała ona zastąpić popularną "trójkę" na odcinku z Dworca PKP do Okszowa, co z kolei miało się przełożyć na jej punktualność. Przejazd Kowelski, przez który autobus musiał się "przedrzeć" w kierunku Okszowa był przez długie okresy zamykany, co powodowało znaczne opóźnienia na odcinku miejskim.

W jednym ze źródeł dowiadujemy się, że na koniec roku funkcjonowały na terenie miasta 34 linie komunikacyjne. 6, a ponieważ numeracja kończyła się na numerze 36, najprawdopodobniej więc nie kursowały w tym okresie linie 13 oraz 32 (nocna).

CIEKAWOSTKI :

Na koniec 1986 r. miasto liczyło 61.782 mieszkańców. W Chełmie w tym okresie było 194 taksówki osobowe, 26 bagażowych i 11 postojów. 8

Informacja z regionalnej prasy o uruchomieniu w Chełmie linii nr 34.
Fotografia: "Sztandar Ludu" z 8.09.1986 r. - autor: aba (zbiory ChBP).

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-36 ** ? km / ? km (miasto)
? km / 320 km (ogółem) 6
10 szt. 5
(Jelcz M11)
b.d. 6 szt. 5
(8 miesięcy)
3 szt.
(koniec roku)
78 szt. 5
(8 miesięcy)
75 szt. 6
(koniec roku)
20.000.000 6 b.d.

* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,

** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13(?), 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1986). W ciągu roku uruchomiano linie nr 34, 35 i 36.

ŹRÓDŁA DANYCH (także legenda do tabeli) :
1
"Miejski plan społeczno-gospodarczy na lata 1986-1990". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek dotyczący potrzeby budowy drugiego wiaduktu w Chełmie.
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1985". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek dotyczący kontynuacji prac nad wspólnym dworcem PKP i PKS.
Sygnatura: do uzupełnienia
2
"Miejski plan społeczno-gospodarczy na lata 1986-1990". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek dotyczący przewidywanego rozwoju ZKM.
Sygnatura: do uzupełnienia
3
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek o wykonaniu zadaszeń 15-tu przystanków.
Sygnatura: do uzupełnienia
4
"Informacje o sposobie realizacji wniosków zgłoszonych w tuku kampanii wyborczej do MRN oraz w kampanii wyborczej do Sejmu PRL". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek o liniach autobusowych nr 11, 19 i 26.
Sygnatura: do uzupełnienia
5
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek przedstawiajacy sytuację ZKM po 8 miesiącach 1986 r.
Sygnatura: do uzupełnienia
6
Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej.
Tutaj: wycinek o stanie komunikacji w mieście na koniec roku 1986.
Sygnatura: do uzupełnienia
7
"Informacje o sposobie realizacji wniosków zgłoszonych w tuku kampanii wyborczej do MRN oraz w kampanii wyborczej do Sejmu PRL". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek o uruchomieniu linii nr 36.
Sygnatura: do uzupełnienia
8
"Informacje o realizacji ważniejszych zadań gospodarczych wynikających z Miejskiego Plnu Gospodarczego na 1986 r. za okres 8 miesięcy". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek opisujący ilość taksówek w mieście.
Sygnatura: do uzupełnienia
później  wcześniej
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)