Historia: 1983-1984

  • Historia ZKM
  • lata: 1983-1984

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989
tutaj: lata 1983-1984
Historia ZKM
1983
1983
Historia ZKM
1984
1984
1983 r. (ZKM Chełm)

W tekście występują odnośniki do źródeł oznaczone graficznie: oraz kolejnym numerem. Kliknięcie przeniesie cię na koniec strony, gdzie znajdziesz listę tych źródeł z możliwością podglądu lub pobrania.
Natomiast odnośniki oznaczone w ten sposób: 1 - przeniosą cię do źródła oryginalnego na stronie, gdzie jest ono publikowane.


PLANY :

W gospodarce planowej w PRL-u wszystko opierało sie na zamierzeniach. Chodziło o to, by wykazywać ciągły rozwój. Planowano wiec także, jak będzie się kształtowała komunikacja miejska. I tak: zakładano powiększenie stanu nowych pojazdów w zajezdni o 10 szt. W tym samym czasie kasacji miało ulec 9 wyeksploatowanych autobusów. Szacowano, że na koniec roku stan inwentarza to 65 szt. (w innym miejscu tego dokumentu mowa o 64 szt. pojazdów) - w tym 52 w ruchu. Przewóz pasażerów miał się zamknąć liczbą 17.100.000. 1

REALIA :

Jak się okazało na koniec roku w zajezdni stacjonowało 66 autobusów. Średnio w codziennej eksploatacji było ich zaledwie 40 - to wynik braku części zamiennych, ogumienia, akumulatorów oraz brak odpowiedniej bazy do prowadzenia napraw bieżących. W pierwszym pólroczu kasacji uległy 4 autobusy SAN H-100B (w całym roku - 8). Z rozdzielnika centralnego miasto otrzymało 10 fabrycznych Autosanów H9-35.W ciągu 12 miesięcy przewieziono ok. 17 mln pasażerów, więc porównywalnie do roku poprzedniego. 2

Jeśli chodzi o linie autobusowe dokonano korekt na liniach 2 (dodatkowe kursy), przywrócono pełne kursy linii 26 oraz utworzono nową linię nr 28 (dwie ostatnie linie w celu skomunikowania powstającego właśnie osiedla Kościuszki z reszta miasta). Niewielkie korekty dotyczyły również innych linii.

1 lutego dokonano aktualizacji taryfikatora za przejazdy komunikacją. Była to pierwsza podwyżka cen od 1978 r., i pierwsza tak znacząca (w przypadku biletów 1-przejazdowych siegnęła aż 100%). Szczegóły cennika znajdziesz TUTAJ.

Tymczasem, już tradycyjnie, w zajezdni borykano sie z brakami części serwisowych do autobusów. Radzono sobie sposobem gospodarczym, czyli regenerując wszystko co się dało. W ciągu roku tym sposobem miedzy innymi dokonano 28 napraw silników, zregenerowano 528 szczęk hamulcowych, 34 pompy wody, 40 pomp sprzęgła, 5 skrzyń biegów, czy 53 siłowniki hamulcowe. 3

Planowana od kilku lat budowa nowej zajezdni na ul Hutniczej ślimaczyła sie niemiłosiernie. Dość powiedzieć, że przez cały rok udało się jedynie zniwelować teren we wskazanym miejscu. Plany były ambitniejsze: ogrodzenie, instalacje wodno-kanalizacyjne, wykonanie placu postojowego dla autobusów.

Jesli chodzi o bieżące sprawy, skarżono się w dalszy ciągu na puste przeloty powracających do zajezdni autobusów (choć kierowcy mieli obowiązek zabierania pasażerów po trasie), ciągłe objazdy spowodowane remontami ulic (a w związku z tym nieregularnymi kursami). Postulowano o przedłużenie linii 5 i 19 z końcowego przystanku przy ChZO do Cmentarza Komunalnego.

Czasowe objazdy w ciągu roku dotyczyły ulic: Lubelskiej (asfaltowanie na wysokości Kameny), Rampa Brzeska, Szpitalna i Ceramiczna (objazd przez ul. Wygon) oraz Rejowiecka (budowa ronda). W fazie budowy była także ul. Nowoprojektowana-Północ", czyli późniejsza al. Przyjaźni.

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-28 ** ? km / ? km (miasto)
? km / ? km (ogółem)
10 szt. 2
(Autosan H9-35)
b.d. 4 szt. 2
(I półrocze)
8 szt. 2
(koniec roku)
66 szt. 2 8.797.300 4
(I półrocze)
17.000.000
(koniec roku)
b.d.

* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,

** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1983). W ciągu roku uruchomiono nową linie nr 28

ŹRÓDŁA DANYCH (także legenda do tabeli) :
1
"Plan społeczno-gospodarczy oraz budżet miasta Chełm na rok 1983". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
2
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1983". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
3
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1983". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek obrazujący skalę regeneracji części zapasowych do autobusów komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
4
Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej.
Tutaj: zaznaczony wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej (album 2, strona 37, rok 1982)
Sygnatura: brak
4 Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej.
UWAGA! link do oryginalnej publikacji (w całosci) na stronach ChBP. Otworzy sie na nowej stronie.
Sygnatura: brak
1984 r. (ZKM Chełm)

W tekście występują odnośniki do źródeł oznaczone graficznie: oraz kolejnym numerem. Kliknięcie przeniesie cię na koniec strony, gdzie znajdziesz listę tych źródeł z możliwością podglądu lub pobrania.
Natomiast odnośniki oznaczone w ten sposób: 1 - przeniosą cię do źródła oryginalnego na stronie, gdzie jest ono publikowane.


PLANY :

Zamierzenie, jak zwykle, wyglądały całkiem nieźle. Planowano montaż 20 zadaszonych wiat (zlecenie dla Mostostalu), budowę kilkunastu zatok przystankowych oraz dalsze roboty przy nowej zajezdni na ul. Hutniczej. W starej zajezdni tym okresie kasacji miało ulec 9 pojazdów, a 5 nowych miało zasilić stan posiadania. Na koniec roku spodziewano sie więc 62 autobusów na placu manewrowym, w tym 45 z nich miało być w ciągłej eksploatacji. Mówiło się także o dokończeniu budowy tzw. obwodnicy północnej, czyli obecnej al. Przyjaźni, co wydatnie poprawiłoby komunikację miasta z dzielnicą przymysłowo-składową. Ponadto remonty ulic miały objąć: ul. Podgórze (+ rondo na Krzyż. Lubelskich), Rampa Brzeska, Odrodzonego Wojska Polskiego, Świerczewskiego, Trubakowską, czy Szpitalną. 1

REALIA :

Z dostepnych danych dotyczących wykonania planu za I półrocze tego roku dowiadujemy się, że z komunikacji miejskiej skorzystało nieco ponad 8,7 mln pasażerów, autobusy wykonały 1.411.000 wozokilometrów, a wpływy finansowe ZKM wyniosły 22.780.000 zł. 2

Na sesjach rady miasta podnoszono kwestie usprawnienia komunikacji miejskiej. Domagano się bezpośredniego połączenia os. Górna Dyrekcja ze szpitalem 3 (kwestia nie zyskała aprobaty), dodatkowych kursów linii nr 1 do os. Sikorskiego w godzinach szczytu, czy montażu nowych wiat (zadaszonych) także na al. 3 Maja 4

Nieco odpowiadając na te postulaty w ciągu roku uruchamiano nowe linie autobusowe: 5

29 na trasie: UNITRA (Cmentarz Komunalny) - 3 Maja - Lwowska - 1 AWP - wiadukt - al. Przyjaźni (po oddaniu do użytku) - Okszowska - OKSZÓW - KOZA GOTÓWKA,

30 na trasie: al. 3 Maja (przy Lwowskiej) - Wojsławicka - 1 AWP - Lubelska - Szpitalna - Ceramiczna - Cegielnia Horodyszcze,

31 (linia sezonowa) na trasie: os. Cementowni - pl. PKWN - Odrodzonego W.P. - Lubelska - 1 AWP - Hrubieszowska - Krzyż. Wojsławickie - JÓZEFIN,

33 (uruchomiona 17 września 1984, kursowała tylko w godzinach szczytu) na trasie: os. Cementowni - pl. PKWN - Odrodzonego W.P. - Lubelska - Krzyż. Lubelskie - Podgórze - JANÓW - zajazd "3 dęby" - STOŁPIE,

Jak zwykle remonty ulic i infrastruktury podziemnej wpływały niekorzystkie na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. "Wieczne" objazdy dezorganizowały ludziom planowanie poruszania się po mieście. Na to wszystko nakładał się fakt znacznego wyekploatowania taboru ZKM, co skutkowało częstymi i długimi postojami w oczekiwaniu na naprawy.

W ciągu roku udało się zadaszyć 23 przystanki. 6 Dokończono również budowe dwóch bardzo ważnych ulic: al. 3 Maja (a w zasadzie jej pólnocnej nitki, planowano ją jako dwupasmową) oraz al. Przyjaźni, co znacząco wpłynęł na skomunikowanie miasta z Okszowem i ul. Rampa Brzeska. 7

ZKM wzbogaciło sie w sumie o 10 nowych Autosanów H9-35, a jednocześnie 11 najbardziej wyeksploatowanych pojazdów uległo kasacji. Na koniec roku dysponowano 65 autobusami (w ruchu codziennym średnio było 45 z nich). Przewieziono 17.650.000 pasażerów. 8

CIEKAWOSTKI :

Z protokołów sesji MRN dowaidujemy się, że bilet na trasie do Józefina kosztował 12 zł (więc był on zaliczany do III strefy podmiejskiej).

W Chełmie było zarejestrowanych 6.950 pojazdów (wzrost w ciagu roku aż o prawie 1,5 tys.). Ponadto były 202 taksówki osobowe i 12 bagażówek. Miały na terenie miasta 12 postojów.

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-33 ** ? km / ? km (miasto)
113,4 km / ? km (ogółem)
10 szt. 8
(Autosan H9-35)
b.d. 8 szt. 8 65 szt. 8 8.720.000 2
(I półrocze)
17.650.000 8
(koniec roku)
1.411.000 km 2
(I półrocze)

* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,

** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1984). W ciągu roku uruchomiono nowe linie nr 29, 30, 31 i 33

ŹRÓDŁA DANYCH (także legenda do tabeli) :
1
"Plan społeczno-gospodarczy oraz budżet miasta Chełm na rok 1984". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: 2 wycinki z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
2
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok I półrocze 1984". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
3
"Sprawozdania z sesji Miejskiej Rady Narodowej za rok 1984". Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek dotyczący utworzenia dodatkowych połączeń z os. Górna Dyrekcja.
Sygnatura: do uzupełnienia
4
Jak wyżej. Tutaj: wycinek dotyczący montażu nowych wiat na al. 3 Maja i dodatkowych kursów linii nr 1.
Sygnatura: do uzupełnienia
5
Jak wyżej. Tutaj: wycinek dotyczący nowych linii autobusowych.
Sygnatura: do uzupełnienia
6
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za 1984 rok". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący zadaszeń przystanków.
Sygnatura: do uzupełnienia
7
Jak wyżej. Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący zakończenia budowy al. 3 Maja i Przyjaźni.
Sygnatura: do uzupełnienia
8
Jak wyżej. Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący sytuacji ZKM (MPGK) na koniec roku 1984.
Sygnatura: do uzupełnienia
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)