- Historia ZKM
- ⇨
- lata: 1971-1972
Historia komunikacji miejskiej
ZKM Chełm (1959-1989) - ciąg dalszy. 1971 r. (ZKM Chełm)
1 lutego 1971 wszedł w życie nowy rozkład jazdy. Zmiany dotyczyły linii:
1 - zmiana trasy: z Krzyż. Lubelskich do Cementowni lub z Krzyż. Lubelskich do Dworca Gł. PKP (przez ul. Kolejową),
3 - zmiana czasów odjazdu - pierwszy kurs o 6.00,
6 - zmiana trasy: Dworzec PKP - Kolejowa - Przemysłowa - Odrodzonego W.P. - Lubelska - Szpitalna - Szpital,
9 - zmiana trasy: Dworzec PKP - Świerczewskiego - Odrodzonego W.P. - Narutowicza. Kursy w godz. 6-17.
Drugiej korekty w tym roku dokonano 1 czerwca 1971. Poniżej zmiany:
4 - wydłużono trasę z Kamienia do ronda w Strachosławiu (kursy w godz. 5.40-17.40),
6 - zmiany godzin kursowania (5.35-22.30), trasa powrotna przez ul. Świerczewskiego oraz wydłużenie w godz. 5.35-17.00 ze Szpitala do Cegielni Horodyszcze,
7 i 8 postanowiono puścić z Dworca PKP ul. Kolejową, Przemysłową i dalej po staremu.
W grudniu uruchomiono nową linię oznaczoną numerem 11 (trasa: Dworzec PKP - Kolejowa - Mickiewicza - Odrodzonego W.P. - Słowackiego - pl. Tysiąclecia - Bydgoska(?) - Katedralna(?) - Wiejska(?) - Bieruta - Cmentarz Komunalny). Na tej trasie przystanek na ul. Mickiewicza (wspólny dla linii 3 i 11) był tuż obok dawnego postoju taksówek.
W zajezdni przy ul. Wołyńskiej na koniec roku ZKM dysponowało trzydziestoma wozami. Średnio 25 z nich utrzymywano w gotowości do ruchu, natomiast trasy w godzinach szczytu porannego i popołudniowego obsługiwało maksymalnie 23 aut. Całkowita pojemność pasażerska floty wynosiła wówczas 1.980 miejsc.
Nadal obsługiwano tzw. linie zamknięte (pracownicze), jednak były to raczej kursy organizowane dorywczo i nieregularnie. Na koniec roku w ten sposób przewieziono ok. 16.000 robotników na trasach o łącznej długości ok. 24 km.
Załogę ZKM stanowiło 85 osób, w tym 37 kierowców (luty 1971 - 38), 30 osób zaplecza technicznego oraz trzech konduktorów.
Znalazłem pismo z Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z marca tego roku potwierdzające zmiany w biletach miesięcznych. Bilety takie w zależności od tego, czy były na 1, 2 lub 3 linię posiadały pulę tzw. niekontrolowanych przejazdów. Rozporządzenie zmniejszało tą pulę dla wszystkich rodzajów biletów miesięcznych - nie zmieniając oczywiście ceny. Dla przykładu: dotychczas bilet na wszystkie linie (cała sieć) ważny od poniedziałku do soboty pozwalał na 220 kursów w miesiącu. Po zmianie - już tylko 170 (a warto przypomnieć, że bilety miesięczne należało wówczas kasować w kasownikach).
Jeśli chodzi o przystanki - prawie połowa z nich była już zadaszona. W czerwcu oszklono i odmalowano wiatę przystanku przy ul. 22-go Lipca (o czym poinformowała lokalna prasa(1)). Jednak na naprawę czekała wtedy większość przystanków z wybitymi szybami, połamanymi ławkami, bez rozkładów jazdy.
Kierowcy bardzo obcesowo traktowali pasażerów. To oni decydowali kogo zabiorą z przystanku, a komu zamkną drzwi przed nosem. Kwestia zatrzymywania się na każdym przystanku też była umowna. Nagminnie na linii 3 dochodziło do awantur pod Dworcem Gł. PKP, gdy kierowca odmawiał dalszej jazdy mówiąc, że tu jest "jego" końcowy przystanek (w rzeczywistości była to mniej więcej dopiero połowa trasy z Pokrówki do Okszowa). Na pętlach kierowcy urządzali sobie często "narady", więc część autobusów wyjeżdżała spóźniono nawet 20 minut (za to po tasie jechały "w stadzie" trzech, czterech sztuk). Cóż, takie siermiężne czasy PRL-u onegdaj mieliśmy!
Na koniec ciekawostka z tamtego okresu: w Chełmie zarejestrowanych było wtedy 56 taksówek (najwięcej Warszaw, a tylko 6 Wołg i 1 Wartburg).
1 - zmiana trasy: z Krzyż. Lubelskich do Cementowni lub z Krzyż. Lubelskich do Dworca Gł. PKP (przez ul. Kolejową),
3 - zmiana czasów odjazdu - pierwszy kurs o 6.00,
6 - zmiana trasy: Dworzec PKP - Kolejowa - Przemysłowa - Odrodzonego W.P. - Lubelska - Szpitalna - Szpital,
9 - zmiana trasy: Dworzec PKP - Świerczewskiego - Odrodzonego W.P. - Narutowicza. Kursy w godz. 6-17.
Drugiej korekty w tym roku dokonano 1 czerwca 1971. Poniżej zmiany:
4 - wydłużono trasę z Kamienia do ronda w Strachosławiu (kursy w godz. 5.40-17.40),
6 - zmiany godzin kursowania (5.35-22.30), trasa powrotna przez ul. Świerczewskiego oraz wydłużenie w godz. 5.35-17.00 ze Szpitala do Cegielni Horodyszcze,
7 i 8 postanowiono puścić z Dworca PKP ul. Kolejową, Przemysłową i dalej po staremu.
W grudniu uruchomiono nową linię oznaczoną numerem 11 (trasa: Dworzec PKP - Kolejowa - Mickiewicza - Odrodzonego W.P. - Słowackiego - pl. Tysiąclecia - Bydgoska(?) - Katedralna(?) - Wiejska(?) - Bieruta - Cmentarz Komunalny). Na tej trasie przystanek na ul. Mickiewicza (wspólny dla linii 3 i 11) był tuż obok dawnego postoju taksówek.
W zajezdni przy ul. Wołyńskiej na koniec roku ZKM dysponowało trzydziestoma wozami. Średnio 25 z nich utrzymywano w gotowości do ruchu, natomiast trasy w godzinach szczytu porannego i popołudniowego obsługiwało maksymalnie 23 aut. Całkowita pojemność pasażerska floty wynosiła wówczas 1.980 miejsc.
Nadal obsługiwano tzw. linie zamknięte (pracownicze), jednak były to raczej kursy organizowane dorywczo i nieregularnie. Na koniec roku w ten sposób przewieziono ok. 16.000 robotników na trasach o łącznej długości ok. 24 km.
Załogę ZKM stanowiło 85 osób, w tym 37 kierowców (luty 1971 - 38), 30 osób zaplecza technicznego oraz trzech konduktorów.
Znalazłem pismo z Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z marca tego roku potwierdzające zmiany w biletach miesięcznych. Bilety takie w zależności od tego, czy były na 1, 2 lub 3 linię posiadały pulę tzw. niekontrolowanych przejazdów. Rozporządzenie zmniejszało tą pulę dla wszystkich rodzajów biletów miesięcznych - nie zmieniając oczywiście ceny. Dla przykładu: dotychczas bilet na wszystkie linie (cała sieć) ważny od poniedziałku do soboty pozwalał na 220 kursów w miesiącu. Po zmianie - już tylko 170 (a warto przypomnieć, że bilety miesięczne należało wówczas kasować w kasownikach).
Jeśli chodzi o przystanki - prawie połowa z nich była już zadaszona. W czerwcu oszklono i odmalowano wiatę przystanku przy ul. 22-go Lipca (o czym poinformowała lokalna prasa(1)). Jednak na naprawę czekała wtedy większość przystanków z wybitymi szybami, połamanymi ławkami, bez rozkładów jazdy.
Kierowcy bardzo obcesowo traktowali pasażerów. To oni decydowali kogo zabiorą z przystanku, a komu zamkną drzwi przed nosem. Kwestia zatrzymywania się na każdym przystanku też była umowna. Nagminnie na linii 3 dochodziło do awantur pod Dworcem Gł. PKP, gdy kierowca odmawiał dalszej jazdy mówiąc, że tu jest "jego" końcowy przystanek (w rzeczywistości była to mniej więcej dopiero połowa trasy z Pokrówki do Okszowa). Na pętlach kierowcy urządzali sobie często "narady", więc część autobusów wyjeżdżała spóźniono nawet 20 minut (za to po tasie jechały "w stadzie" trzech, czterech sztuk). Cóż, takie siermiężne czasy PRL-u onegdaj mieliśmy!
Na koniec ciekawostka z tamtego okresu: w Chełmie zarejestrowanych było wtedy 56 taksówek (najwięcej Warszaw, a tylko 6 Wołg i 1 Wartburg).
aktualizacja: 23.03.2019 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu oraz wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP).
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu oraz wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP).
linii | (miasto / ogółem) | zakup | remonty | złomowanie | stan | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| | | |||||
(1) - gazeta "Sztandar Ludu" rocznik 1971 (zbiory ChBP), (2) - na koniec roku oprócz linii 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 istniała linia tzw. "bisowa" 2 bis - (Krzyż. Wojsławickie - Szpital), (3) - APLOCh: Sprawozdanie GUS za rok 1971, (4) - suma długość wszystkich tras to 79 km. |
1972 r. (ZKM Chełm)
W obrębie roku ZKM w Chełmie wzbogaciło się o 7 nowych autobusów (SAN H-100B). Kasacji uległy 3 maszyny. Z dostępnych informacji wynika, że zlikwidowano 1 linię autobusową (2 bis) i w zamian uruchomiono nową oznaczoną numerem 12 (trasa: Browar - Trubakowska - Lubelska - Strażacka - ZWM - Hrubieszowska - Bieruta - Cmentarz Komunalny - Chełmskie Zakł. Obuwia). Autobusy miały zielone tablice kierunkowe - kursowały jedynie w niedziele i święta w godz. 9.15-18.15. W tamtym okresie bilet normalny kosztował nadal 1,50 zł.
Zmianie uległa również linia nr 11 (jej bieg wydłużono z końcowej pętli przy Cmentarzu Komunalnym do ChZO przy ul. Wojsławickiej). Było to podyktowane potrzebą dowozu pracowników do nowo powstałego zakładu (produkcja w Chełmskich Zakładach Obuwia ruszyła we wrześniu tego roku). Przez długie lata był to drugi (po Cementowni) największy zakład w Chełmie. Dość powiedzieć, że na jego potrzeby rozbudowywano osiedle bloków mieszkalnych, hotele pracownicze, szkoły, ale również i transport. Od początku działalności ChZO uruchomiono 4 linie dowożące pracowników z okolicznych wsi. Z czasem siatka połączeń autobusów zakładowych znacznie się rozrosła. Transportem tym zajmowały się wynajęte do tego celu autobusy PKS.
W tym też roku bardzo zintensyfikowano prace przy asfaltowaniu wszechobecnych w Chełmie "kocich łbów". Rozpoczęto też planowanie oraz pierwszy etap prac przy dwupasmowej obwodnicy miasta (plany obejmowały: nowe rondo na Krzyżówkach Lubelskich - przebudowę ul. Rejowieckiej - nowe rondo "za torami" i wiadukt kolejowy - nowe rondo Lubelska/Jordana - ul. Nowoprojektowana, czyli I Armii W.P. - nowe rondo przy Hrubieszowskiej).
Garść statystyk z 1972 roku. W zajezdni w grudniu były 34 autobusy (gotowych do ruchu - 27, eksploatowanych w godzinach popołudniowego szczytu - 24). W dalszym ciągu istniały (nieregularne) linie tzw. "zamknięte", jednak dowóz pracowników organizowano sporadycznie, doraźnie, w różnych rejonach miasta, toteż nie było stałych tras tego rodzaju (w ciągu roku przewieziono na liniach zamkniętych już tylko 18.000 osób).
Fotografia: ul. Lwowska Dworzec PKS, reklama ZDZ, Sztandar Ludu II kwartał 1972 r., autor n/n (zbiory ChBP).
Zmianie uległa również linia nr 11 (jej bieg wydłużono z końcowej pętli przy Cmentarzu Komunalnym do ChZO przy ul. Wojsławickiej). Było to podyktowane potrzebą dowozu pracowników do nowo powstałego zakładu (produkcja w Chełmskich Zakładach Obuwia ruszyła we wrześniu tego roku). Przez długie lata był to drugi (po Cementowni) największy zakład w Chełmie. Dość powiedzieć, że na jego potrzeby rozbudowywano osiedle bloków mieszkalnych, hotele pracownicze, szkoły, ale również i transport. Od początku działalności ChZO uruchomiono 4 linie dowożące pracowników z okolicznych wsi. Z czasem siatka połączeń autobusów zakładowych znacznie się rozrosła. Transportem tym zajmowały się wynajęte do tego celu autobusy PKS.
W tym też roku bardzo zintensyfikowano prace przy asfaltowaniu wszechobecnych w Chełmie "kocich łbów". Rozpoczęto też planowanie oraz pierwszy etap prac przy dwupasmowej obwodnicy miasta (plany obejmowały: nowe rondo na Krzyżówkach Lubelskich - przebudowę ul. Rejowieckiej - nowe rondo "za torami" i wiadukt kolejowy - nowe rondo Lubelska/Jordana - ul. Nowoprojektowana, czyli I Armii W.P. - nowe rondo przy Hrubieszowskiej).
Garść statystyk z 1972 roku. W zajezdni w grudniu były 34 autobusy (gotowych do ruchu - 27, eksploatowanych w godzinach popołudniowego szczytu - 24). W dalszym ciągu istniały (nieregularne) linie tzw. "zamknięte", jednak dowóz pracowników organizowano sporadycznie, doraźnie, w różnych rejonach miasta, toteż nie było stałych tras tego rodzaju (w ciągu roku przewieziono na liniach zamkniętych już tylko 18.000 osób).
aktualizacja: 26.02.2019 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu oraz wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP).
Powyższy materiał opracowano na podstawie dokumentów z Archiwum Państwowe w Lublinie o/Chełm (APLOCh), lokalnej prasy z tamtego okresu oraz wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP).
Fotografia: ul. Lwowska Dworzec PKS, reklama ZDZ, Sztandar Ludu II kwartał 1972 r., autor n/n (zbiory ChBP).
linii | (miasto / ogółem) | zakup | remonty | złomowanie | stan | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| | | |||||
(1) - gazeta "Sztandar Ludu" rocznik 1970 (zbiory ChBP) oraz z książki A. Rybaka "Dzieje Ziemi Chełmskiej - kalendarium", (2) - numeracja linii na koniec roku: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 (zlikwidowano już wszystkie linie tzw. "bisowe"), (3) - APLOCh: Sprawozdanie roczne z komunikacji miejskiej za 1972 r, (4) - suma długość wszystkich tras to 89 km. |