Historia: 2019 - 2020

  • Historia CLA
  • lata: 2019-2020
później  wcześniej

Historia komunikacji miejskiej

CLA Chełm (1997-...) - ciąg dalszy.
Skocz szybko do :

- kalejdoskop wydarzeń

16.01.2019 Zmiana na stanowisku prezesa Chełmskich Linii Autobusowych. Dotychczas firmą kierował Zbigniew Grzesiak - zastąpił go Mariusz Chudoba.
1.02.2019 Konsultacje społecznie w UM w Chełmie w sprawie nowej siatki połączeń. Zaproponowano pozostawienie 7 linii autobusowych (1, 2, 3, 5, 8, 9, 11), zwiększenie częstotliwości ich kursowania oraz liczby połączeń w niedziele. Nowością była linia 5 poprowadzona prawie idealnie dawnym szlakiem z roku 1964. Szczegóły do pobrania w formacie PDF TUTAJ. Koncepcja pozostałą (jak się później okazało) tylko na papierze.
2.02.2019 Zawieszono sobotnie kursy linii 15.
7.02.2019 Przywrócono przystanek na placu przy Dworcu PKP (po remoncie placu w okresie 2018-2019). Wiatę dostawiono ze sporym opóźnieniem.
1.03.2019 Skrócono bieg niektórych kursów linii 11, 11A i 30 do granic miasta (zajezdnia CLA przy ul. Okszowskiej). Pozostawiono jedynie warunkowo 7 kursów linii 11 do Okszowa i Srebrzyszcza (likwidując przy tym wszystkie połączenia niedzielne). Powodem były pertraktacje z włodarzami gminy w sprawie partycypacji w kosztach utrzymania połączeń.
03.2019 Na początku miesiąca na autobusie #675 pojawiła się pierwsza od lat reklama (tylko tył wozu). Po wielu latach blokady w końcu zezwolono na umieszczanie reklam na pojazdach.
24.03.2019 Zakończono wdrażanie usługi zakupu biletów przez aplikację SkyCash. Udostępniono w niej już wszystkie rodzaje biletów.
29.03.2019 Szukając dalszych oszczędności pomyślano o komercyjnym wynajmie pomieszczeń biurowych w biurowcu CLA i autokaru turystycznego Setra oraz zamknięto kasę biletową w budynku Szpitala Miejskiego na ul. Szpitalnej 53B (w zamian zaproponowano zakup biletów w kasie w biurowcu CLA).
1.04.2019 Tradycyjnie w okresie wiosennym wydłużono trasę linii 5A do końcowego przystanku w Józefinie (Ogródki Działkowe). Po wakacjach zastąpiła ją linia nr 5.
31.05.2019 -
2.06.2019
3-dniowa impreza w Kumowej Dolinie (Opole’80, Dzień Dziecka, koncert Lady Pank) była obsługiwana dodatkowymi liniami autobusów. Trasa pierwsza: Dworzec PKP - Piłsudskiego – 11 Listopada – Brzóski – Litewska – Hrubieszowska – Wiejska – Słowackiego – I Pułku Szwoleżerów – Pl. Gdański – Lubelska – Kumowa Dolina oraz trasa druga: Os. Słoneczne – 3 Maja – Wojsławicka – Żołnierzy I AWP – AK – Wiadukt – Rejowiecka – Kumowa Dolina. Obowiązywały standardowe bilety 1-przejazdowe oraz czasowe (60 i 90 minut).
1.06.2019 Wobec braku porozumienia w sprawie współfinansowania przez gminę kursów do Okszowa i Srebrzyszcza skrócono linię 11 do zajezdni CLA przy ul. Okszowskiej 41. Połączenia szybko przejeli prywatni przewoźnicy.
20.06.2019 Kolejna impreza w Kumowej Dolinie (Wieczór Chwały) była obsługiwana dodatkowymi liniami autobusów. Trasy, bilety jak kilkanaście dni wcześniej.
21.06.2019 -
1.09.2019
Jak co roku w wakacje dokonano korekty rozkładów jazdy CLA. Całkowicie zawieszono kursowanie linii 2B, 6, 11A i 30. Zmniejszono także częstotliwośc kursowania na liniach 1, 2, 3, 5C, 9, 11, 12 i 15.
29.06.2019 -
1.09.2019
Uruchomiono rekreacyjną linię nr 4 nad Zalew w Żółtańcach. Trasa: Przemysłowa/Ogr. Działkowe – 11 Listopada – I Pułku Szwoleżerów – Pl. Gdański – Armii Krajowej – Żołnierzy I AWP – Wojsławicka – 3 Maja – POKRÓWKA – ŻÓŁTAŃCE Zalew. Odbywały się 3 kursy dziennie przez cały tydzień.
12.07.2019 Zamknięta na 1 dzień ul. Lubelska (odcinek: ul. Szpitalna - Krzyż. Lubelskie) - objazd dla linii 2, 2B i 9 ul. Szpitalną i Rejowiecką (powodem zamknięcia były prace przy budowie Galerii Chełm).
15.07.2019 Skończyła się era mercedesów O405N. Ostatnie dwa opuściły zajezdnię na lawetach (#658 i #643 - udały sie na spoczynek do Siedlec).
18.07.2019 Zamknięta na 1 dzień ul. Lubelska (odcinek: ul. Szpitalna - Krzyż. Lubelskie) - objazd dla linii 2, 2B i 9 ul. Szpitalną i Rejowiecką (powodem zamknięcia były prace przy budowie Galerii Chełm).
18.07.2019 Zadebiutowała w nowej odsłanie strona internetowa CLA. Z nowości pojawił się e-sklep, za pomocą którego można online dokonywać zakupów biletów (zakładka e-bilet).
2.09.2019 Powakacyjny rozkład jazdy. Ze zmian odnotować należy nową linię 5 (trasa: Fabryka Domów – Rolnicza – Wołyńska – Przemysłowa – 11 Listopada – I Pułku Szwoleżerów – Pl. Gdański – AK – Żołnierzy I AWP – Hrubieszowska - JÓZEFIN). Zlikwidowano linie: 5A oraz 30. Zawieszono kursowanie linii 4.
13.09.2019 Kolejna wielka impreza w Parku Miejskim (Wakacyjna Trasa Dwójki - transmisja live w TVP2) była obsługiwana dodatkowymi liniami autobusów. Trasy zaczynały się na ul. Zawadówka (bar Ustroń) i ul. Podgórze (dawny CPN) a kończyły na przystanku pod Hotelem Kamena. Przejazd bez zatrzymywania się na przystankach.
3.09.2019 -
10.09.2019
Zamknięta ul. Lubelska (przebudowa przejazdu PKP przy Chełm Miasto) - objazd dla linii 2, 2B, 3, 8, 9 i 12 przez wiadukt i ul. Rejowiecką. Linia 11 pomijała odcinek: ul. Lubelska - Szpitalna - Rejowiecka.
16.09.2019 -
05.2020
Zamknięta ul. Kolejowa (odcinek: ul. Przemysłowa - Dworzec PKP) - objazd dla linii 1, 8, i 9 przez ul. Wołyńską i al. Piłsudskiego. Powodem zamknięcia była przebudowa ul. Kolejowej. Autobusy wróciły na trasy w połowie następnego roku.
9.10.2019 -
22.11.2019
Zamknięta ul. Lwowska (odcinek: ul. Droga Męczenników - Wolności) - objazd dla linii 3, 11, i 12 przez os. Słoneczne. Powodem zamknięcia była przebudowa ul. Lwowskiej. W trakcie remontu przeniesiono przystanek z ul. Lwowskiej 66 na Lwowska 85 (obok sklepu GAMA).
15.10.2019 -
24.10.2019
Powtórnie zamknięta ul. Lubelska (dalsza przebudowa przejazdu PKP przy Chełm Miasto) - objazd dla linii 2, 2B, 3, 8, 9 i 12 przez wiadukt i ul. Rejowiecką. Linia 11 pomijała odcinek: ul. Lubelska - Szpitalna - Rejowiecka.
17.10.2019 Kolizja z udziałem autobusu miejskiego #667 u zbiegu ulic Rejowieckiej i Szpitalnej. Fotorelacja w Dzienniku Wschodnim TUTAJ.
9.11.2019 Zamknięta na 1 dzień ul. Lubelska (odcinek: ul. Szpitalna - Krzyż. Lubelskie) - objazd dla linii 2, 2B i 9 ul. Szpitalną i Rejowiecką (powodem zamknięcia były prace przy budowie Galerii Chełm).
28.11.2019 -
29.11.2019
Zamknięta na 2 dni ul. Lubelska (odcinek: ul. Szpitalna - Krzyż. Lubelskie) - objazd dla linii 2, 2B i 9 ul. Szpitalną i Rejowiecką (powodem zamknięcia były prace przy budowie Galerii Chełm).
21.12.2019 Rada Miasta "zaklepała" i wprowadzono darmowe przejazdy dla seniorów, którzy ukończyli 70 lat (dawniej 72+), honorowych obywateli miasta i dzieci do 7 lat.
31.12.2019 Likwidacja pętli Ceramiczna/Ogr. Działkowe - od 1.01.2020 przeniesiona ją obok jeziora Glinianki (przy skrzyżowaniu ul. Ceramicznej i Mazurskiej).
31.12.2019 Spółka, po restrukturyzacji zakładu i likwidacji nierentownych połączeń do gmin ościennych, zakończyła rok zyskiem 536.000 zł - pierwszy raz od wielu lat. Był to wynik lepszy niż w roku poprzednim o ponad 2.100.000 zł. Spłacono w tym czasie pożyczki w kwocie ponad 1.000.000 zł, a rok zakończono bez zobowiązań wymagalnych. Z tytułu świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego CLA otrzymały z UM Chełm w 2019 roku rekompensatę w wysokości 6 744 046 zł. Na terenie miasta zlokalizowane są 184 przystanki komunikacji miejskiej. 4

Fotografia: Pierwsza od lat reklama na autobusach pojawiła się z początkiem marca (foto własne).

Numeracja
linii
Siatka połączeń /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-24 1 ? km / ? km (miasto)
? km / ? km (ogółem)
- tylko remonty bieżące 2 szt. 2 34 szt. 3 2.846.142 4 1.276.203 km 4
LEGENDA :
1 numeracja: 1, 2, 2B, 3, 5, 5C, 6, 8, 9, 11, 12, 15, 24 (stan na: 31.12.2019),
2 #658 i #643 - sprzedaż do Siedlec w celu złomowania,
3 na stanie pozostały jedynie Mercedesy Citaro O530. (w zestawieniu nie uwzględniono autobusu Setra S415UL, gdyż nie był to pojazd liniowy).
4 info z dokumentu "Raport o Stanie Miasta Chełm Za Rok 2019" str. 88-90. Dokument w formie PDF dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UM Chełm pod adresem: https://umchelm.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//Raport_o_stanie_miasta_2019.pdf

- kalejdoskop wydarzeń

1.01.2020 Nowa pętla autobusowa w okolicy skrzyż. ul. Ceramicznej i Mazurskiej już działa (powodem likwidacji starej pętli Ceramiczna Ogródki było wypowiedzenie umowy przez prywatnego właściciela tego terenu oraz niszczenie odcinka drogi dla rowerów Green Velo przez zawracające tam autobusy).
27.01.2020 Wprowadzono jeden dodatkowy kurs linii 11 z częściowo zmienioną trasą (zajazd na przystanek Hrubieszowska/Kilińskiego w kier. centrum).
02.2020 Pojawiły się medialne doniesienia o tym, że miasto chce dofinansować CLA i kupić w tym roku 3 nowe autobusy klasy midi (9,5 m długości). Plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa Covid-19.
2.03.2020 Reorganizacja siatki połączeń. Zlikwidowano linie 15 i 24, zmieniono numerację linii: 2B14 oraz 5C10. Nowe linie i przebiegi:
6 (okrężna): Jagiellońska Pętla – Rolnicza – 11 Listopada – I Pułku Szwoleżerów – Pl. Gdański – AK – Lwowska – Droga Męczenników – Połaniecka – Wolności – Wojsławicka – Żołnierzy - I AWP – Hrubieszowska – Litewska – Ogrodnicza – Łowiecka – Jagiellońska Pętla
7 (okrężna): odwrotny kierunek linii nr 6,
13: (tam) Dworzec PKP – Piłsudskiego – Wołyńska – Brzóski – 11 Listopada – I Pułku Szwoleżerów – Słowackiego – Żwirki i Wigury – Żołnierzy I AWP – Wojsławicka – 3 Maja – Lwowska – AK – Lubelska – Zawadówka – Os. Gwarek;
13: (powrót) Os. Gwarek – Zawadówka – Lubelska – AK – Lutosławskiego – Wieniawskiego – Lwowska – 3 Maja – Wojsławicka – Żołnierzy I AWP – Hrubieszowska – Wiejska – Batorego – Słowackiego – I Pułku Szwoleżerów – Piłsudskiego – Dworzec PKP,
5: wszystkie kursy z pominięciem przystanku Przemysłowa/Rolnicza.
16.03.2020 Wydłużenie wybranych kursów linii 5 do JÓZEFINA.
W związku z pandemią Covid-19 wprowadzono obowiązek zakrywania ust i nosa w pojazdach komunikacji publicznej. Wydzielono również strefy z zakazem wstępu (pierwsze siedzenia za kierowcą). Wstrzymano zakup biletów u kierowcy, zamontowano w pojazdach dozowniki z płynem dezynfekującym. Zablokowano możliwość korzystanie z przednich drzwi w pojazdach.
17.03.2020 W związku z częściowym lockdownem i pandemią zawieszono linie: 3, 8, 13, 14, a zmniejszono częstotliwiść kursowania: 1, 2, 5, 9. Bez zmian pozostały rozkłady linii: 6, 7, 10, 11, 12. Autobusy od tej pory po zakończeniu zadań są na bazie ozonowane w celu likwidacji wirusów i bakterii (drugi ozonator dokupiono w sierpniu).
25.03.2020 Dalsze obostrzenia pandemiczne spowodowały ograniczenie kursów we wszystkie dni tygodnia. Wprowadzono limit pasażerów w pojazdach (50% miejsc siedzących). W każdym autobusie umieszczono informację o dopuszczalnej liczbie pasażerów. Część kursów w tym czasie obsługiwano przez pomocy zdublowanych pojazdów, co zapobiegło zwolnieniom kierowców i wypełniało wymogi sanitarne przy obsłudze potoków pasażerów.
4.05.2020 Poluzowano obostrzeń sanitarne w kraju. W Chełmie zwiększono nieco częstotliwość kursów linii: 1, 2, 9 i 11 (w rozkładach od poniedziałku do piątku).
18.05.2020 Zwiększono limit pasażerów w pojazdach. Dla taboru CLA wynosił on od 26 do 32 osób w autobusie.
30.05.2020 Zakończenie remontu ul. Kolejowej na odcinku Dworzec PKP - ul. Przemysłowa (linie 1 i 9 zakończyły wielomiesięczne objazdy ul. Wołyńską i al. Piłsudskiego).
1.06.2020 Trochę normalizacji. Zwiększenie częstotliwość kursów na liniach: 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11 i 12. W dalszym ciągu w zawieszeniu pozostają linie: 3, 8, 13 i 14.
2.06.2020 Zwiększono limit pasażerów w pojazdach. Dla taboru CLA wynosił on od 44 do 53 osób w pojeździe.
3.06.2020 Przywrócono kursowanie autobusów linii 3 i 8.
1.09.2020 Wprowadzono powakacyjny rozkład jazdy, w którym przywrócono wszystkie linie.
17.10.2020 Chełm w Covidowej czerwonej strefie. Zmniejszono limit maksymalnej ilości pasażerów w autobusach (30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy jednoczesnym pozostawieniu w pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych). Dla taboru CLA jest to od 26 do 32 osób. Ponownie na linie wyjeżdżają duble autobusów aby zapewnić przepłych pasażerów.
25.11.2020 Na sesji Rady Miasta przegłosowano projekt uchwały intencyjnej w sprawie wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Chełmie od 1.09.2021 r. Była to jedna z kampanijnych obietnica prezydenta Banaszka.
25.11.2020 Przedłużający się lockdown wymusił zmianę rozkładu jazdy. Powtórnie zawieszono linie 13 i 14 oraz zmniejszono częstotliwość kursów na podstawowych liniach.
12.2020 Wprowadzono usługę powiadamiania pasażerów SMS-em o zmianach w rozkładzie, utrudnieniach i nowościach w świadczonych usługach.Warunkiem jest udostępnienie nr telefonu w kasie biletowej.
12.2020 >Prezydent Jakub Banaszek informuje na FB o otrzymaniu dofinansowania na zakup niskoemisyjnych 7 nowych autobusów dla CLA. Na przełomie roku lub w styczniu 2021 złożony ma być wniosek do NFOŚIGW o dofinansowanie w kwocie 100 mln zł na wymianę całej floty CLA w ciągu 2 lat, montaż nowych przystanków, elektronicznych tablic i wielu innych udogodnień. Szczegóły projektu znajdą się w opisie z roku 2021.
31.12.2020 Wpływy ze sprzedaży biletów zmniejszyły się o 48% względem roku 2019, natomiast ilość przewiezionych pasażerów spadła aż o ok. 49% w stosunku do roku ubiegłego. Bardzo duży wpływ na ten stan rzeczy miały oczywiście obostrzenia pandemiczne i lockdown. Główną grupą pasażerów CLA są bowiem uczniowie szkół, które w znacznej mierze przeszły na nauczanie zdalne.
31.12.2020 Garść statystyk z CLA. Dla potrzeb komunikacji miejskiej istniały 184 przystanki autobusowe. We flocie znajdowały się 34 pojazdy (wyprodukowane w latach 2000 - 2006). Firma dostała od miasta rekompensatę z tytułu świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wysokości 6.519.119,29 zł. Na koniec roku spółka wykazała zysk w kwocie 510.000 zł 7. W okresie roku spłaciła (wykupiła) 9 Mercedesów Citaro - stając się ich właścicielem. Firma zatrudniała 93 osoby. W porównaniu do roku poprzedniego zatrudnienie zmniejszyło się o 8 osób (2 w administarcji, 2 w dziale technicznym i 4 kierowców).
Statystyki transportu prywatnego. W ciągu roku regularne przewozy na terenie miasta i gmniny Chełm wykonywało 11 przewoźników na 38 trasach. Jednak ze wzgledu na pandemię i obostrzenia większość linii była okresowo zawieszana. Po Chełmie jeździło również 246 taksówek (osobowych i bagażowych łacznie).

Foto z fanpage'u Chełmskich Linii Autobusowych (autor nieznany).

Numeracja
linii
Siatka połączeń /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-12 5 ? km / ? km (miasto)
? km / ? km (ogółem)
- tylko remonty bieżące - 34 szt. 6 1.454.336 7 946.464 km 7
LEGENDA :
5 numeracja: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 (stan na 31.12.2020). W ciągu roku ilość linii zmieniała się z zależności od sytuacji pandemicznej. Na koniec roku z zawieszeniu pozostawały linie: 13 i 14,
6 #659 wycofany z ruchu 06.2020 (na koniec roku pozostawał w ewidencji). W zestawieniu nie uwzględniono autobusu Setra S415UL, gdyż nie był to pojazd liniowy,
7 info z dokumentu "Raport o Stanie Miasta Chełm Za Rok 2020" str. 120. Dokument w formie PDF dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UM Chełm pod adresem: https://umchelm.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/Raport_o_Stanie_Miasta_Chelm_za_2020_rok.pdf
później  wcześniej
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)