Historia: 1977-1978

  • Historia ZKM
  • lata: 1977-1978

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm (1959-1989) - ciąg dalszy.
1977 r. (ZKM Chełm)
Od początku roku dokonano zmiany na linii nocnej. Oznaczono ją literą N oraz zmieniono trasę: Dworzec PKP - Świerczewskiego - pl. PKWN - Odrodzonego W.P. - pl. Gdański - ZWM - I Armii W.P. - Dworzec PKS (powrót odwrotnie). Obsadę stanowił 1 autobus. Kursy odbywały się w godz. 22 - 5 rano.
W Chełmie było w owym czasie 225 ulic. Zarejestrowanych było 65 taksówek.
9 maja 1977 oddano do użytku wiadukt oraz całą al. I Armii W.P. co skutkowało przeniesieniem ruchu dużej części linii autobusowych z centrum na nowo otwarty trakt. Pod koniec roku rozpoczęto budowę pierwszej w mieście sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. I Armii W.P. i Lwowskiej.
Ponownie jak przed dwoma laty rozkopano ul. Lwowską (między Męczenników, a I Armii W.P.). Objazd do Pokrówki (linii 3 i 9) przebiegał przez Krzyż. Wojsławickie i Strupin, co wydłużyło trasy o 10 km w każdą stronę! Końca remontu, jak to się mówi, nie było widać...
Powyższy materiał opracowano na podstawie artykułów z lokalnej prasy z tamtego okresu, wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP) oraz informacji zawartych w Roczniku Statystycznym Województwa Chełmskiego 1978.


Przystanek na ul. Lubelskiej, fotografia: "Sztandar Ludu", II połowa 1977 r. (zbiory ChBP).

ilość
linii
siatka połączeń / suma długości linii tabor:
zakup
tabor:
remonty
tabor:
złomowanie
tabor:
stan
ilość pasażerów
Wozokilometry
24(?)(1) ? km / 183 - miasto(2)
79 km / 222 km - ogółem(3)
3(4)
(Autosan H9-35)
18(4) 8(4) 61 12.478.000(5) 2.199.000
(1) - nie uwzględniając tzw. linii "bisowych",
(2) - 183 km sumaryczna długość linii w mieście,
(3) - 79 kilometrów dróg pokrywała cała siatka połączeń ZKM. Natomiast sumaryczna długość wszystkich tras (w mieście i poza nim) to 222 km.
(4) - W. Sulimierski, "Zarys dziejów komunikacji Miejskiej w Chełmie", "Rocznik Chełmski" t. 8 (2002) str. 133-165,
(5) - Rocznik Statystyczny Województwa Chełmskiego 1978.
1978 r. (ZKM Chełm)
Na podstawie łącznej długości tras autobusowych w Chełmie wnioskuję, że liczba linii była identyczna jak w roku poprzednim. Nigdzie jednak nie natrafiłem na informacje w tym temacie.
Przy ul. Katedralnej postawiono pierwszy przystanek nowego typu (aluminiowa wiata z oszkloną tylną ścianą - jak w Warszawie przy Trasie Łazienkowskiej).
1 lipca wszedł w życie nowy cennik biletów (szczegóły TUTAJ).
W ciągu roku korygowano trasy wielu linii ze względu na rozkopane główne ulice (m.in. Rejowiecka i Hrubieszowska).
W tym też roku ostatecznie zrezygnowano z obsad konduktorskich w autobusach ZKM. Tabor stanowiły Autosany H9-35 i SANy H-100B.
Powyższy materiał opracowano jedynie na podstawie artykułów z lokalnej prasy z tamtego okresu.


Autosan H9-35 na wiadukcie kolejowym. Fotografia: Sztandar Ludu II połowa 1978 r. (zbiory ChBP).

ilość
linii
siatka połączeń / suma długości linii tabor:
zakup
tabor:
remonty
tabor:
złomowanie
tabor:
stan
ilość pasażerów
Wozokilometry
24(?)(1) ? km / 183 - miasto(2)
79 km / 222 km - ogółem(3)
5(4)
(Autosan H9-35)
3 7 59(5) 13.010.000(5) 2.281.000
(1) - nie uwzględniając tzw. linii "bisowych",
(2) - 183 km sumaryczna długość linii w mieście,
(3) - 79 kilometrów dróg pokrywała cała siatka połączeń ZKM. Natomiast sumaryczna długość wszystkich tras (w mieście i poza nim) to 222 km.
(4) - planowano dostawę 8 szt.,
(5) - W. Sulimierski, "Zarys dziejów komunikacji Miejskiej w Chełmie", "Rocznik Chełmski" t. 8 (2002) str. 133-165.
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)