Historia: 1981-1982

  • Historia ZKM
  • lata: 1981-1982

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989
tutaj: lata 1981-1982
Historia ZKM
1981
1981
Historia ZKM
1982
1982
1981 r. (ZKM Chełm)

Prawdę mówiąc stan ZKM na początku lat 80-tych przedstawiał się (jak w całym kraju) tragicznie. Niezmiennie odczuwane były braki wszelkich części zamiennych, akumulatorów i płynów eksploatacyjnych. Tzw. centralny rozdzielnik był oczywiście wielkim nieporozumieniem.

Wielkim problemem była również sama zajezdnia. Mogła nominalnie pomieścić 36 wozów. Tymczasem autobusów było 2 razy więcej, a oprócz tego na jej terenie stacjonowały i dokonywały napraw inne pojazdy gospodarki komunalnej miasta. Dawało to liczbę ok. 120 szt! Coraz częściej zaczęto w związku z tym wspominać o potrzebie budowy nowej, większej zajezdni przy ul. Rampa Brzeska. Jednak wszystko zeszło na drugi plan, gdy...

13 grudnia 1981 r. na terenie kraju wprowadzono STAN WOJENNY. Zawieszono go dopiero z końcem 1982 r, a całkowicie zniesiono 22.07.1983 r.

Jego konsekwencjami (poza innymi ważnymi sprawami) były m.in.: całkowita cenzura oraz zakaz fotografowania - co niestety odbiło się w następnych latach na ilości dostępnych informacji na temat komunikacji miejskiej w Chełmie.

Informacje o przebiegu linii:

17 - dojeżdżała do pętli na Stańkowie, natomiast linie 2 i 6 kończyły bieg przystanek wcześniej, czyli zaraz za Gliniankami Horodyskimi. Wędkarze postulowali aby wydłużyć wszystkie linie do Stańkowa, ale nic z tego nie wyszło.

Znalazłem również informację, że linie 23 i 25 kursowały jedynie w dni wolne od pracy. Jeździła także linia 19 bis, jednak trasy nie udało mi się ustalić (najprawdopodobniej chodziło o odcinek Os. Cementowni - ChZO / Cm. Komunalny).

Ze względu na trudności paliwowe i brak części zamiennych w ciągu roku ograniczono kursowanie linii 11, 12 i 26. Najprawdopodobniej chodziło jedynie o zmniejszenie częstotliwości tych kursów.
Informacje dotyczące komunikacji miejskiej z tego okresu są skąpe, więc przytoczę jeszcze dane o PKS. Mianowicie tabor stanowiło 176 pojazdów, z czego 60% to Autosany. Miały one opinię bardzo awaryjnych. Monitowano, że aż do 20% pojazdów nadawało się do natychmiastowej kasacji.

aktualizacja: 21.01.2023 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie artykułów z lokalnej prasy z tamtego okresu, wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP), kroniki UM Chełm - część 2 (zbiory ChBP) oraz informacji zawartych w Roczniku Statystycznym Województwa Chełmskiego 1985.

Fotografia: Tygodnik Chełmski pismo PZPR z 1980 r. - autor: do uzupełnienia (zbiory ChBP).

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-27 1 ? km / ? km (miasto)
? km / 254 km (ogółem)
17 b.d. 19 68 szt. 2
70 szt. 3
13.500.000 3 2.291.100 km 3
LEGENDA :
* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,
1 numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1981). W ciągu roku nie uruchomiono nowych linii,
2 info z publikacji "Rocznik Statystyczny Województwa Chełmskiego 1985",
3 info z publikacji Witolda Sulimierskiego "Zarys Dziejów Komunikacji Miejskiej w Chełmie", wydawnictwo "Rocznik Chełmski tom 8", str. 154. Cały dokument dostępny na stronie Chełmskiej Biblioteki Publicznej w formie ucyfrowionej pod adresem: LINK DO ORYGINALNEGO ŹRÓDŁA .
powered by WuWu 2014-2025, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)