Historia: 1981-1982

  • Historia ZKM
  • lata: 1981-1982

Historia komunikacji miejskiej

ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989
tutaj: lata 1981-1982
Historia ZKM
1981
1981
Historia ZKM
1982
1982
1981 r. (ZKM Chełm)

Prawdę mówiąc stan ZKM na początku lat 80-tych przedstawiał się (jak w całym kraju) tragicznie. Niezmiennie odczuwane były braki wszelkich części zamiennych, akumulatorów i płynów eksploatacyjnych. Tzw. centralny rozdzielnik był oczywiście wielkim nieporozumieniem.

Wielkim problemem była również sama zajezdnia. Mogła nominalnie pomieścić 36 wozów. Tymczasem autobusów było 2 razy więcej, a oprócz tego na jej terenie stacjonowały i dokonywały napraw inne pojazdy gospodarki komunalnej miasta. Dawało to liczbę ok. 120 szt! Coraz częściej zaczęto w związku z tym wspominać o potrzebie budowy nowej, większej zajezdni przy ul. Rampa Brzeska. Jednak wszystko zeszło na drugi plan, gdy...

13 grudnia 1981 r. na terenie kraju wprowadzono STAN WOJENNY. Zawieszono go dopiero z końcem 1982 r, a całkowicie zniesiono 22.07.1983 r.

Jego konsekwencjami (poza innymi ważnymi sprawami) były m.in.: całkowita cenzura oraz zakaz fotografowania - co niestety odbiło się w następnych latach na ilości dostępnych informacji na temat komunikacji miejskiej w Chełmie.

Informacje o przebiegu linii:

17 - dojeżdżała do pętli na Stańkowie, natomiast linie 2 i 6 kończyły bieg przystanek wcześniej, czyli zaraz za Gliniankami Horodyskimi. Wędkarze postulowali aby wydłużyć wszystkie linie do Stańkowa, ale nic z tego nie wyszło.

Znalazłem również informację, że linie 23 i 25 kursowały jedynie w dni wolne od pracy. Jeździła także linia 19 bis, jednak trasy nie udało mi się ustalić (najprawdopodobniej chodziło o odcinek Os. Cementowni - ChZO / Cm. Komunalny).

Ze względu na trudności paliwowe i brak części zamiennych w ciągu roku ograniczono kursowanie linii 11, 12 i 26. Najprawdopodobniej chodziło jedynie o zmniejszenie częstotliwości tych kursów.
Informacje dotyczące komunikacji miejskiej z tego okresu są skąpe, więc przytoczę jeszcze dane o PKS. Mianowicie tabor stanowiło 176 pojazdów, z czego 60% to Autosany. Miały one opinię bardzo awaryjnych. Monitowano, że aż do 20% pojazdów nadawało się do natychmiastowej kasacji.

aktualizacja: 21.01.2023 r.
Powyższy materiał opracowano na podstawie artykułów z lokalnej prasy z tamtego okresu, wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP), kroniki UM Chełm - część 2 (zbiory ChBP) oraz informacji zawartych w Roczniku Statystycznym Województwa Chełmskiego 1985.

Fotografia: Tygodnik Chełmski pismo PZPR z 1980 r. - autor: do uzupełnienia (zbiory ChBP).

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-27 1 ? km / ? km (miasto)
? km / 254 km (ogółem)
17 b.d. 19 68 szt. 2
70 szt. 3
13.500.000 3 2.291.100 km 3
LEGENDA :
* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,
1 numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1981). W ciągu roku nie uruchomiono nowych linii,
2 info z publikacji "Rocznik Statystyczny Województwa Chełmskiego 1985",
3 info z publikacji Witolda Sulimierskiego "Zarys Dziejów Komunikacji Miejskiej w Chełmie", wydawnictwo "Rocznik Chełmski tom 8", str. 154. Cały dokument dostępny na stronie Chełmskiej Biblioteki Publicznej w formie ucyfrowionej pod adresem: LINK DO ORYGINALNEGO ŹRÓDŁA .
1982 r. (ZKM Chełm)

W tekście występują odnośniki do źródeł oznaczone graficznie: oraz kolejnym numerem. Kliknięcie przeniesie cię na koniec strony, gdzie znajdziesz listę tych źródeł z możliwością podglądu lub pobrania.
Natomiast odnośniki oznaczone w ten sposób: 1 - przeniosą cię do źródła oryginalnego na stronie, gdzie jest ono publikowane.


Niestety, z tego okresu niewiele informacji udało się pozyskać. Z protokołów sesji MRN dowiadujemy sie, że radni skarżyli sie na nieregularne kursowanie linii nr 5 w dni wolne od pracy (średnia częstotliwość w rozkładach wynosiła 70 minut). Próbowano wyegzekwować nakaz zabierania ludzi z przystanków po trasie zjazdów do zajezdni. Jednak w tym względzie przepisy swoje, a życie okazywało się zgoła inne.

Na koniec czerwca w zajezdni było 68 pojazdów. W pierwszym półroczu skasowano 2 autobusy ze względu na stopień wyeksploatowania, a dwa nowe (z przydziału) je zastąpiły. W tym okresie (dalej I półrocze) przewieziono 8.300.000 pasażerów. 1

Na koniec roku w zajezdni stacjonowały 64 autobusy. W sumie przez cały rok przewieziono ponad 17 mln pasażerów. W ciągu roku dokonano kilku korekt tras oraz rozkładów. I tak:

- linia 6 - ostatni kurs przeniesiono na godz. 22:20,

- linia 9 - w wolne soboty uruchomiono kursy do Żółtaniec,

- linia 10 - wydłużono trasę z Krzyżówek Wojsławickich do skrzyżowania na Józefin,

- linia 11 - prawdopodobnie wydłużono trasę (ChZO - Dworzec PKP) do Cementowni. Być może chodziło jedynie o niektóre kursy. Nie jest to jasno napisane w tekście źródłowym,

- linia 15 - pętla w tym czasie była przy Zajeździe w Janowie, natomiast część kursów wydłużono aby dowieść dzieci z Janowa do szkół w Chełmie,

- linia 18 - definitywnie przerzucono wszystkie kursy tej linii z ul. Hrubieszowskiej na ul. Graniczną. Wiązało się to z postulatami połączenia os. Dyrekcji Górnej z centrum miasta os. Dyrekcji Dolnej,

- linia 21 - uruchomiono kursy w soboty, niedziele i święta. 2

Doraźnej korekcie podlegały również inne linie ze względu na roboty drogowe i związane z tym objazdy. W tym czasie remontowano lub uzbrajano ulice: Kolejową, Rampa Brzeska, Okszowską, Jagiellońską, Lubelską (asfaltowanie przejazdu przy przystaku PKP Chełm Miasto), Ceramiczną, Bieruta czy Kilińskiego. Przebudowywano również plac przed Dworcem PKP (jego asfaltowanie miało sie odbyć w nastepnym roku). Dokonano też utwardzenia wjazdu do zajezdni przy ul. Wołyńskiej od strony ul. Rolniczej.

W ciągu roku nie uruchomiono nowych linii komunikacji miejskiej.

Numeracja
linii
Siatka połączeń * /
suma długości linii
TABOR:
zakup
TABOR:
remonty
TABOR:
złomowanie
TABOR:
stan (koniec roku)

Liczba pasażerów
Wozokilometry
1-27 ** ? km / ? km (miasto)
? km / ? km (ogółem)
2 szt. 1
(I półrocze)
b.d. 2 szt. 1
(I półrocze)
68 szt. 1
(I półrocze)
64 szt. 2
(koniec roku)
8.300.000 1
(I półrocze)
17.064.000 2
(koniec roku)
b.d.

* - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej,

** - numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1982). W ciągu roku nie uruchomiono nowych linii.

ŹRÓDŁA DANYCH (także legenda do tabeli) :
1
Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej.
Tutaj: zaznaczony wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej (album 2, strona 30, rok 1982)
Sygnatura: brak
1 Publikacja "CHEŁM, Urząd Miejski w Chełmie, Kronika 1979-1987 (album 2)", zbiory ChBP w Chełmie. Oryginał w wersji zdigidalizowanej.
UWAGA! link do oryginalnej publikacji (w całosci) na stronach ChBP. Otworzy sie na nowej stronie.
Sygnatura: brak
2
"Sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego i budżetu miasta Chełm za rok 1982". Dokumenty Miejskiej Rady Narodowej w Chełmie. Oryginał znajduje sie w wersji papierowej w Archiwum Państwowym w Lublinie Oddział w Chełmie.
Tutaj: wycinek z tego okresu dotyczący komunikacji miejskiej.
Sygnatura: do uzupełnienia
powered by WuWu 2014-, wszystkie prawa zastrzeżone

POMOC: Zobacz, co oznaczają poszczególne ikony używane na stronie. (w opracowaniu)