- Historia ZKM
- ⇨
- lata: 1981-1982
Historia komunikacji miejskiej
ZKM Chełm - okres funkcjonowania: 1959-1989tutaj: lata 1981-1982
Prawdę mówiąc stan ZKM na początku lat 80-tych przedstawiał się (jak w całym kraju) tragicznie. Niezmiennie odczuwane były braki wszelkich części zamiennych, akumulatorów i płynów eksploatacyjnych. Tzw. centralny rozdzielnik był oczywiście wielkim nieporozumieniem.
Wielkim problemem była również sama zajezdnia. Mogła nominalnie pomieścić 36 wozów. Tymczasem autobusów było 2 razy więcej, a oprócz tego na jej terenie stacjonowały i dokonywały napraw inne pojazdy gospodarki komunalnej miasta. Dawało to liczbę ok. 120 szt! Coraz częściej zaczęto w związku z tym wspominać o potrzebie budowy nowej, większej zajezdni przy ul. Rampa Brzeska. Jednak wszystko zeszło na drugi plan, gdy...
13 grudnia 1981 r. na terenie kraju wprowadzono STAN WOJENNY. Zawieszono go dopiero z końcem 1982 r, a całkowicie zniesiono 22.07.1983 r.
Jego konsekwencjami (poza innymi ważnymi sprawami) były m.in.: całkowita cenzura oraz zakaz fotografowania - co niestety odbiło się w następnych latach na ilości dostępnych informacji na temat komunikacji miejskiej w Chełmie.
Informacje o przebiegu linii:
17 - dojeżdżała do pętli na Stańkowie, natomiast linie 2 i 6 kończyły bieg przystanek wcześniej, czyli zaraz za Gliniankami Horodyskimi. Wędkarze postulowali aby wydłużyć wszystkie linie do Stańkowa, ale nic z tego nie wyszło.
Znalazłem również informację, że linie 23 i 25 kursowały jedynie w dni wolne od pracy. Jeździła także linia 19 bis, jednak trasy nie udało mi się ustalić (najprawdopodobniej chodziło o odcinek Os. Cementowni - ChZO / Cm. Komunalny).
Ze względu na trudności paliwowe i brak części zamiennych w ciągu roku ograniczono kursowanie linii 11, 12 i 26. Najprawdopodobniej chodziło jedynie o zmniejszenie częstotliwości tych kursów.
Informacje dotyczące komunikacji miejskiej z tego okresu są skąpe, więc przytoczę jeszcze dane o PKS. Mianowicie tabor stanowiło 176 pojazdów, z czego 60% to Autosany. Miały one opinię bardzo awaryjnych. Monitowano, że aż do 20% pojazdów nadawało się do natychmiastowej kasacji.
Powyższy materiał opracowano na podstawie artykułów z lokalnej prasy z tamtego okresu, wydawnictwa Rocznik Chełmski tom 8, W. Sulimierski "Zarys Dziejów komunikacji miejskiej w Chełmie" (zbiory ChBP), kroniki UM Chełm - część 2 (zbiory ChBP) oraz informacji zawartych w Roczniku Statystycznym Województwa Chełmskiego 1985.
Fotografia: Tygodnik Chełmski pismo PZPR z 1980 r. - autor: do uzupełnienia (zbiory ChBP).
Numeracja linii |
Siatka połączeń * / suma długości linii |
TABOR: zakup |
TABOR: remonty |
TABOR: złomowanie |
TABOR: stan (koniec roku) |
Liczba pasażerów |
Wozokilometry |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-27 1 | ? km / ? km (miasto) ? km / 254 km (ogółem) |
17 | b.d. | 19 | 68 szt. 2 70 szt. 3 |
13.500.000 3 | 2.291.100 km 3 |
LEGENDA : * - siatka połączeń to sumaryczna długość ulic objętych działaniem komunikacji miejskiej, 1 numeracja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 - bez uwzględnienia linii "bisowych" - (stan na: 31.12.1981). W ciągu roku nie uruchomiono nowych linii, 2 info z publikacji "Rocznik Statystyczny Województwa Chełmskiego 1985", 3 info z publikacji Witolda Sulimierskiego "Zarys Dziejów Komunikacji Miejskiej w Chełmie", wydawnictwo "Rocznik Chełmski tom 8", str. 154. Cały dokument dostępny na stronie Chełmskiej Biblioteki Publicznej w formie ucyfrowionej pod adresem: LINK DO ORYGINALNEGO ŹRÓDŁA . |